• Poznawanie własnego ciała przez dzieci upośledzone
    umysłowo w stopniu znacznym i głębokim – dłonie

    CEL GŁÓWNY: Poznanie, wyczuwanie i usprawnianie dłoni.

    CELE OPERACYJNE:

    Dziecko:

    • reaguje na dotyk – czuje dłonie, doświadcza przez nie różnorodnych bodźców,
    • bierze do ręki przedmioty,
    • toczy przedmiot po powierzchni,
    • dotyka różnych powierzchni,
    • wkłada palce do otworów,
    • uderza palcami i dłońmi o różne powierzchnie,
    • odciska palce i całe dłonie na powierzchniach,
    • myje dłonie z pomocą nauczyciela.

    METODY:

    • Polisensoryczna
    • Pedagogiki zabawy
    • Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
    • Pokaz

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

    • Kasztany, żołędzie, kasza, ryż, groch, fasola
    • Modelina, plastelina, masa solna
    • Woda ciepła lub kisiel, woda zimna
    • Farby
    • Duże karty papieru
    • Liczydło z dużymi kulkami
    • Telefon z tarczą
    • 2 pary rękawiczek-białych

    PRZEBIEG ZAJĘĆ:

    • Ćwiczenie wprowadzające.- Przed zajęciami rozkładamy materac i zwyczajowo na powitanie wykonujemy ćwiczenie tzw. „Kołyska”- Siadamy na materacu dziecko znajduje się między naszymi nogami. Obejmujemy je ramionami, nogami i tułowiem. Delikatnie bujamy się z boku na bok, kołysząc dziecko i podpierając kolanami, udami i ramionami. Poczucie odprężenia i bezpieczeństwa w trakcie tego ćwiczenia można wzmacniać śpiewając lub nucąc cicho w rytm kołysania dziecka. Można korzystać z nagrania na kasecie magnetofonowej.
    • Zajęcia właściwe:
      • Prezentowanie dłoni w ciemni.- Zaciemniamy pomieszczenie (jesteśmy ubrani w ciemne ubranie), nakładamy sobie i dziecku białe rękawiczki. Siadamy naprzeciwko dziecka. Pokazujemy swoje dłonie mówiąc „To są dłonie”. Następnie bierzemy ręce dziecka mówiąc „To są dłonie”. Następnie wykonujesz kolejne ruchy mówiąc „dłonie machają”- machasz, „dłonie dotykają”- dotykasz, „dłonie klaszczą”- klaszczesz, „dłonie głaszczą”- głaszczesz dziecko po buzi. Następnie odsłaniamy okna i kontynuujemy zajęcia.
      • Ćwiczenie: ciepłe-zimne: stawiamy przed dzieckiem naczynie z ciepłym kisielem i zimną wodą. Dziecko zanurza z naszą pomocą dłonie na przemian w kisielu i w wodzie.
      • Ćwiczenie: gładkie-szorstkie: dziecko dotyka gładkiej powierzchni blatu najpierw poszczególnymi palcami, następnie całą dłonią (można to ćwiczenie wykonać z bębnem. Dalej dziecko dotyka całymi dłońmi powierzchnie, na którą wysypaliśmy kaszę, groch, ryż. Następnie moczymy palce dziecka w farbie i odciskamy ślady na kartkach, to samo robimy z całymi dłońmi.
      • Ćwiczenia: dotykam-czuję: przy naszej pomocy dziecko próbuje palcem wskazującym kręcić tarczą telefonu, przesuwać kulki liczydła, przyciskać włącznik kontaktu, dotykanie przedmiotów o różnym kształcie i powierzchni ukrytych w worku (np. piłeczki, pluszowego misia, drewnianych klocków, metalowych kółek, szczoteczki itp.).
      • Ćwiczenia w toczeniu przedmiotów (kij, wałek z plasteliny) po stole, ugniataniu, rozgniataniu (ugniatamy z dzieckiem plastelinę, masę solną, wciskamy w nią kasztany, żołędzie, fasolę)
      • Ćwiczenia z papierem- darcie kartek, gniecenie i zwijanie w kulę, rozwijanie przy pomocy
      • Ćwiczenia w przesypywaniu i przelewaniu. Dziecko przesypuje z kubka do kubka kaszę, groch. Dziecko przelewa z kubka do kubka wodę.

    ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ.

    • Czynności porządkowe
    • Mycie rąk
    • Pożegnanie – podanie ręki i pogłaskanie po twarzy

     LITERATURA:

    • Kwiatkowska M., Dzieci głęboko niezrozumiane, Oficyna Literatów i Dziennikarzy, Warszawa 1997.
    • Pabian I. , Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębokim upośledzeniem umysłowym, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 1998.
    • Bogdanowicz M. , Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka WSiP, Warszawa 1992.

     Opracowała mgr Jolanta Gajewska.