• „Nie zamykaj oczu”

    Czas realizacji: 2 godziny lekcyjne

    Scenariusz zajęć dla klas I-III gimnazjum

    1. Przywitanie z uczniami, przedstawienie celu i tematu dzisiejszych zajęć.
    2. Dzielimy klasę na 5 grup. Każdą z grup prosimy o zdefiniowanie pojęcia „przemoc”(spisanie skojarzeń) oraz określenia kilku form przemocy wraz z przykładami:
    • Po zakończeniu grupy dzielą się swoimi refleksjami
    • Nauczyciel przedstawia mini wykład zbierający, podsumowujący

    MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA:

    Przemoc – to zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie przeciw innym naruszające prawa i dobra osobiste powodujące cierpienie i szkodę.

    Przemoc

    fizyczna (występuje głównie u chłopców)

    • bicie
    • popychanie
    • wyłudzanie pieniędzy
    • niszczenie ubioru
    • zmuszanie

    psychiczna (występuje częściej u dziewcząt)

    • groźby
    • złośliwości
    • obmawianie
    • plotki
    • intrygi
    • manipulowanie przyjaźniami
    • upokarzanie wobec innych
    • oskarżanie o wszystko
    • wyśmiewanie
    • wulgaryzowanie
    • negatywne przezywanie
    • zastraszanie
    • izolowanie z grupy

     Wybieramy 8 osób z klasy (tak aby były osoby słabe i silne), reszta klasy jest obserwatorami zachowań i reakcji tej grupy.

    3. Każdy z uczestników dostaje papier i jego zadaniem jest go chronić, a niszczyć kartki innych (nie może jej chować nigdzie, wkładać pod ubrania). Ćwiczenie trwa około 5 minut i następnie jest omawiane. Pytamy uczestników co czuli jak niszczyli i co czuli jak im niszczono. Pytamy obserwatorów co ciekawego zaobserwowali w reakcjach i zachowaniach uczestników grupy.

     

    MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA:

    Wnioski podsumowujące z przeprowadzonej zabawy:

    – gdy uczniom niszczono:

    a) wzrastała agresja, pojawiała się chęć zemsty = AGRESJA RODZI AGRESJE

    b) całkowita rezygnacja i poddanie się = NIEŚWIADOMA ZGODA NA BYCIE OFIARĄ

    – gdy uczniowie niszczyli:

    a) zadowolenie, radość, satysfakcja = ZADOŚĆUCZYNIENIE ZA PONIESIONĄ PRZEMOC, STAJE SIĘ ONA WÓWCZAS USPRAWIEDLIWIENIEM SWYCH ZŁYCH ZACHOWAŃ

    b) smutek, złość na siebie, złe samopoczucie, nieumiejętność obrony siebie = PODATNOŚĆ OSOBY NA STANIE SIĘ OFIARĄ

    4. Omówienie różnych sytuacji z życia szkolnego uczniów oraz ich doświadczeń z faktu bycia „agresorem”, nazywanie motywów.

    5. Piszemy na tablicy hasło „BILANS ZYSKÓW I STRAT”

    bilans

    Burza mózgów na temat tego jakie są dobre i złe strony stosowania przemocy. Jedna z osób zapisuje na tablicy spostrzeżenia i wnioski. Wysuwamy wnioski końcowe uświadamiając uczniom, że przemoc się nie opłaci, gdyż można zbyt wiele stracić, nie uzyskując nic w zamian.

    6. Rundka końcowa:

    „Co wynoszę” dla siebie z dzisiejszych zajęć”, co było dla mnie ważne?

    Przygotowanie: mgr Karolina Karczyńska (na podstawie różnych opracowań)